RSS

Fulltime housewife vs Working mum….

22 Jul

hurm…topik yang sangat menarik kiranya bagi aku…acapkali (wah bahasa!! hehehe) aku terasa bagaikan ingin meninggalkan segala2 apa yang aku sedang lakukan saat ini dan balik ke rumah dengan segera, untuk mengadap budak kecik dua orang itu…acapkali hati ini meraung2 melolong menjerit, aku nak balik rumah !!! nak balik jaga rifdi ngan aicah !! tapi apa bleh buat…sudah berjanji dengan pasangan, segala2nya harus dikongsi bersama….dan ya…apa yang aku lakukan kini, aku lakukan dengan ikhlas…dan bukan kerana terpaksa ya!

tp..aku rasa…hidup ni maha adil juga…5 hari aku menjadi mama pada rifdi dan aicah sedari pukul 6pagi – 7.30pagi, dan kemudiannya bersambung pada pukul 6.30petang hingga ke saat mereka masuk tidur…OK lah jugak kan, daripada x mengadap anak2 berhari2 lamanya…tapi sabtu dan ahad, mmg aku berpeluang menjadi mama, dan juga suri rumah sepenuh masa….kdg2 terasa penatnya menjadi full time housewife nih !! tambah pulak dengan adanya 2 budak tecik lam umah…baru ja lepas sapu simpan umah, nampak pulak serdak2 biskut atas lantai…dan bila diikut ‘trail’ nya biskut itu…sampai ke tingkat atas umah, dan lebih ‘best’ lagi ada juga dicelah2 longgokan mainan mereka tadi !! SABAR aje lah kan !! what else to say…?? nak marah lebih2 pun x guna, they’re just kids !! huhuhuh….and…bila berlaku saja situasi semcm itu, pasti cepat saja mulut ini berkata “kalau mcm ni mama nak pi keja la..malaih dah dok umah mcm nih !!!”….huhuh…nak pi keja pulak…bila dah mai keja…gaduh nak dok umah jaga anak2…macam mana tu farah oiii…? what is it that you really want..??

…rasanya…even kalau aku dok umah sekali pun..x mungkin aku jadi fulltime housewife…rasanya once budak2 nih masuk skolah…aku buka business kecik2…business from home maybe…dah nama pun xleh dok diam..and yes…mmg aku x leh cope dengan satu2 rutin yang sama–such as, bgn pagi, basuh baju, sidai kain, lipat kain, sapu rumah, susun barang, masak etc…aduh..bleh jammed kepala otak aku kalau hari mcm nih !! unless kalau ada maid, yang boleh setel kan keja2 umah, and aku hanya concentrate kat anak2 aku…but again, at the same time mesti aku nak involve ngan keja2 lain, mcm mengajar part time ke.. hehehe..and again..THAT’s TALKING ABOUT ME LAH…and i guess that’s why aku ditakdirkan untuk memegang status Working Mom…πŸ™‚

….apa2 pun..aku kagum ngan kawan2 aku yang devote kan diri masing2 untuk menjadi fulltime housewife dan membersarkan anak2 sendiri…korang mmg iron lady, and rasanya, doa2 ibu mcm korang lagi cepat DIA kabulkan, berbanding ngan ibu2 bekerja mcm aku nih….korang get to see every anak2 korang growing up…and for me, that’s priceless ok…but at the same time, aku pasti, banyak juga sacrifices yang perlu dibuat kan…x mcm kami2 yg bekerja..tp apa2pun..salute aku untuk korang suma…

…as for the rest of kawan2 yg dalam sama position ngan aku…always remember..the power of doa ibu…walaupun membesar hanya 50% di tangan kita, aku pasti kita semua mendoakan yang terbaik buat anak2…aku juga pasti, ada hikmahnya mengapa kita dalam situasi kita sekarang nih…apa2 pun..be happy with what ever we have, and the most important part is, be thankful to the Almighty always…πŸ™‚

 
Leave a comment

Posted by on July 22, 2011 in JULY 2011

 

Leave a Reply

 
